KidKit

Projectnaam en designer: Kidkit – door Lisa van Lent, Robbert van Markus, Kevin Mertens, Joost Plattel, Yoram Roemersma (afstudeerrichting Creative Industries, Hogeschool Utrecht)
Doel van de interventie: activiteit (fysiek en mentaal) stimuleren
Doelgroep: 6-10 jaar, jongens & meisjes, ziekenhuis
Status realisatie van de interventie: prototype

Concept
De ‘Kidkit’ is een kaartendoos met opdrachten. Deze opdrachten stimuleren zieke kinderen in het ziekenhuis om meer te gaan bewegen of mentaal actief te blijven. Het zijn simpele opdrachten die soms verpakt zijn in een onderzoeksvraag. De ‘Kidkit’ biedt de ouders en zorgverleners (pedagogisch medewerkers en verpleegkundigen) een tool om grip te krijgen op de situatie. Wanneer een kind verveeld is, of als het bezoek niet weet wat te doen, kan de ‘Kidkit’ ingezet worden. Ook kan de pedagogisch medewerker samen met een kind de ‘KidKit’ inzetten. Het doel van de ‘Kidkit’ is om ouders, kinderen en eventueel zorgverleners in staat te stellen zelf op creatieve wijze manieren te bedenken om lekker te bewegen.

Omschrijving van de interventie-uitvoering
De ‘KidKit’ is een kartonnen doos met veel kleur. Opdrachten en activiteiten zijn per energieniveau ingedeeld. De opdrachtenkaarten zijn geplastificeerd in verband met de hygiëne. De doos bevat ook een aantal materialen om opdrachten mee uit te voeren, zoals veren en stickers. ‘Kidkit’ is beschikbaar als boek, als doos met kaarten erin en als grote bingo-automaat waar de opdrachten per energieniveau uit komen rollen (‘Draaier’- zie foto).

Test & praktijkresultaten
De ‘KidKit’ is in 2014 ontwikkeld. Het concept was een papieren prototype, waarover zorgverleners van het UMCG enthousiast waren. Het is niet verder uitgewerkt, tot studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht het concept voorjaar 2016 verder hebben doorontwikkeld tot de Stapelaar. Deze ‘Stapelaar’ is geïmplementeerd in het UMCG.

Andere Projecten
LasergamePijl