Ledboard

Projectnaam en designer: Ledboard door Rosa de Vries, Xander van den Arend, Jan van Zijden, Demis Oomen, Eric Bramer, Erik Huijing en Aijswarya Dhall (Werktuigbouwkunde, Technische Bedrijfskunde, Elektrotechniek, Hogeschool Utrecht)
Doel van de interventie: actieve houding stimuleren
Doelgroep: 12-18 jaar, jongens & meisjes, ziekenhuis
Status realisatie van de interventie: werkend prototype

Concept
Het ‘Ledboard’ kan geplaatst worden in de speelkamer, of over het bed van het zieke kind in de ziekenhuiskamer geschoven worden. Hierop kunnen kinderen alleen of samen verschillende spelletjes doen. Het board bevat 308 vakjes met elk een ledlampje en een infraroodsensor. Doordat het zieke kind zijn/haar hand beweegt langs de vakjes, gaan de lampjes aan en uit. Zo kunnen verschillende spelletjes gespeeld worden, denk aan boter kaas en eieren, vier op een rij of air hockey. Ook kan een persoon tekeningen maken met verschillende kleuren licht.

Praktijk- en testresultaten
Het prototype werkt, maar is erg groot. Het onderstel was nog niet geheel stabiel toen de studenten klaar waren met hun opdracht. Hierdoor zou het onveilig zijn het concept in de dagelijkse setting te implementeren. Het prototype is wegens tijdsbeperking niet verder afgemaakt binnen POKO en is aanwezig op Hogeschool Utrecht.

Andere Projecten
KidKitPijl