Movemat

Projectnaam en designer: Movemat door John Hendriks, Rins Rutgers, Jan van der Zijden, Xander van den Arend, Demis Oomen, Rosa de Vries, Ben Heijnens. Jan en Xander hebben in 2016 de onderneming Movemat opgericht, om het product binnen en buiten de kinderoncologie verder te ontwikkelen en te vermarkten
Doel van de interventie: verminderen van inactiviteit
Doelgroep: 12-18 jaar, jongens & meisjes, ziekenhuis
Status realisatie van de interventie: Geïmplementeerd in UMCG en meerdere versies in omloop in Nederland

Concept
De ‘Movemat’ is bedoeld voor kinderen met kanker in het ziekenhuis, die in bed liggen of op een stoel kunnen zitten. Door op een kussen met sensoren te gaan liggen of zitten, kunnen zieke kinderen drie spellen besturen die bij tieners populair zijn: Mario Kart Double Dash, Mario Party en Super Smash Bros. Doordat op de ‘Movemat’ met twee spelers gespeeld kan worden, kunnen kinderen tegen elkaar spelen, met visite of met zorgprofessionals. Doordat kinderen het spel alleen kunnen aansturen door te bewegen op de mat, worden de spieren in het middenrif geactiveerd. Doel hiervan is inactiviteit verminderen en spieratrofie voorkomen.

Omschrijving van de interventie-uitvoering
De ‘Movemat’ is een schuimblok dat op het ziekenhuisbed gelegd kan worden, op de grond of op een stoel. De gebruiker kan liggend of zitten op de mat een computerspel besturen. De mat stimuleert het gebruik van rug- en beenspieren door de liggende patiënt een leunende beweging te laten maken, die heel natuurlijk aanvoelt. In de mat zitten sensoren verwerkt die reageren op de leunende bewegingen van de patiënt. Het competitieve spel kan tegen de computer gespeeld worden of het zieke kind kan zijn/haar eigen tijd verbeteren. Het zieke kind beweegt tijdens het spel veel en gedurende langere tijd. Dit gebeurt echter ongemerkt, omdat het spel afleiding biedt. De mat is voor kinderen met kanker van twaalf tot achttien jaar met een laag energieniveau, dus voor tieners die voornamelijk in bed liggen. De ‘Movemat’ zit in een tas. Die bevat een mini-pc met daarop de spellen, twee matten met controllers schoonmaakmiddel, aftekenlijst van gebruik, handleiding, onderdelenlijst en kabels. De ‘Movemat kan op een tv- of computerscherm worden aangesloten. Dit scherm zit niet in de tas.

Test & praktijkresultaten
De ‘Movemat’ is een werkend prototype dat daadwerkelijk aanwezig is in het UMCG en door de fysiotherapeut wordt gebruikt. Jan van der Zijden en Xander van den Arend, die in 2014 samen met andere studenten begonnen aan de ontwikkeling van de Movemat, zijn inmiddels afgestudeerd op het concept en per 1/9/2016 een start-up begonnen rondom de ‘Movemat’. Ze kregen van SIA RAAK en NutsOhra subsidie om een haalbaarheidsstudie te doen naar de doorontwikkeling. Omdat de markt van kinderen met kanker klein is, onderzoeken zij of de mat ook in te zetten is in de geriatrie en de eerstelijnsfysiotherapie. Naast de mat ontwikkelden zij nog twee andere producten die beweging moet stimuleren. De mat is in mei 2016 getest door studenten fysiotherapie en Caesar-therapie bij 27 basisschoolkinderen. Daaruit bleek dat de kinderen het spel erg leuk vonden, een hogere hartslag kregen en meer bewogen. Maar er trad geen effect op met betrekking tot vermoeidheid. In het najaar van 2016 en begin 2017 zal de haalbaarheidsstudie nadere effecten moeten uitwijzen.

Quote

“Kinderen houden ervan om uitgedaagd en geprikkeld te worden. Door de Movemat worden kinderen die niet uit bed kunnen of mogen, toch gestimuleerd door draaien van het lichaam en het drukken van hun schouders tegen de mat. Dit vind ik een heel leuk en creatief idee.”

Otto Lelieveld, fysiotherapeut Beatrix Kinderziekenhuis Groningen

Gewonnen prijzen

  • De ‘Movemat’ heeft meerdere prijzen gewonnen. De mat was onder meer Kivi Niria-project van het jaar 2015. Ook kreeg de ‘Movemat’ meermaals subsidie toegekend voor vervolgonderzoek.
Andere Projecten
Smaaklab: SmaakkarPijl